A projekt célja az volt, hogy támogatást nyújtson az ifjúságsegítők számára olyan eszközök és ismeretek átadásával, amelyekkel hatékonyan tudnak reagálni a fiatalok veszélyeztetett helyzeteire, például kortárs környezetben (iskola, baráti, ismerősi kör stb.), a családon belüli erőszak vagy különböző típusú (pl. internetes) visszaélések kezelésére. A projekt keretében megvalósuló képzés során a résztvevők interaktív csoportmunkában különböző aspektusokból közelítették meg a bántalmazás és a bántalmazotti státuszhoz kapcsolódó kérdéseket, továbbá esettanulmányokat dolgoztak fel nem formális tanulási módszerekkel, szituációs gyakorlatokban vettek részt, helyzetkezelési és kommunikációs módszereket sajátítottak el.
A képzésben részt vevő ifjúságsegítők kompetenciáit, készségeit a program a következő területeken fejlesztette:
- Bántalmazás jeleinek felismerése: Az ifjúságsegítők megtanulják felismerni azokat a jeleket és viselkedési mintákat, amelyek arra utalhatnak, hogy egy gyermek vagy egy fiatal bántalmazás áldozata lehet. Ilyen jele lehet például a változó viselkedés, az iskolai teljesítmény hirtelen romlása, a visszahúzódás vagy az érzelmi instabilitás megjelenése.
- Az aktív hallgatás művészetének gyakorlása: Az aktív hallgatás képessége azt jelenti, hogy az ifjúságsegítők nem csak hallgatják, hanem befogadó figyelemmel mélyen megértik a fiatalok mondanivalóját. Empatikusan és figyelmesen reagálnak a fiatalok érzéseire és gondolataira.
- Mentális egészség támogatása: A képzés során az ifjúságsegítők megtanulták, hogyan lépjenek be segítőként - de nem a professzionális pszichológusi segítséget helyettesítve - a fiatalok mentális egészségének javításában és az esetleges pszichés problémák kezelésében.
- Szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztése: Az ifjúságsegítők a fiatalok szociális és érzelmi készségeinek fejlesztésével segíthetnek nekik jobban megérteni és kezelni az érzelmeket és konfliktusokat.
- Biztonságos környezet kialakítása: Az ifjúságsegítők a biztonságos környezet kialakításával segíthetik a fiatalokat abban, hogy megnyíljanak és kényelmesebben, a védettség érzetére támaszkodva tudjanak kommunikálni.
- Önismeret és jóllét támogatása: Az önismeret fejlesztése és a jóllét támogatása révén az ifjúságsegítők segítenek a fiataloknak a mentális erőforrásaik aktivizálásával pozitív életmódváltozásokat elérni.
- Konzultáció és mentorálás készségei.
- Nemzeti támogatási rendszerek és szervezetek elérhetőségeinek ismerete: Az ifjúságsegítők megismerték a nemzeti támogatási rendszerek működését és azok igénybevételének lehetőségeit, így hatékonyan tudnak segíteni a fiataloknak abban, hogyan lépjenek kapcsolatba a megfelelő segítő szervezetekkel, rendszerekkel és amennyiben szükséges: szakemberekkel.
- Egyéni és csoportos gondolkodási módszerek alkalmazása: Az ifjúságsegítők hatékonyabban tudnak dolgozni a fiatalokkal, és segíteni nekik az önfejlesztésben és a problémamegoldásban.
A résztvevők közreműködtek egy bántalmazott fiatalok segítését támogató, ifjúságsegítők, pedagógusok részére készítendő gyakorlati útmutató kialakításában. A résztvevők szakmai tapasztalatai, a napi gyakorlatuk során tapasztalt problémák ismerete alapján állt össze annak a kézikönyvnek a szerkezete, amelynek azután egyes részletei is kidolgozásra kerültek. Az így létrejött Bántalmazási kézikönyv című útmutató folyamatosan bővíthető, frissíthető, pdf-formátumban szabadon letölthető, ide kattintva: